Boost innovatie met een
Idea Challenge (campaign)
“Stel je voor het is dinsdagochtend en je staat op het punt de BIG Idea Challenge te lanceren. Alle medewerkers krijgen de tijd om ideeën in te dienen op drie belangrijke thema’s voor de ontwikkeling van het bedrijf: duurzaamheid, klanttevredenheid en een nieuw product. De doelstelling is om binnen 4 weken minimaal 500 ideeën op te halen. De ideeën worden door de deelnemers al beoordeeld en de beste ideeën worden vervolgens voorgelegd aan de belangrijkste stakeholders. Op basis van deze laatste selectie wordt bekend gemaakt welke ideeën omgezet worden naar innovatie projecten en wie de winnaars zijn van de challenge.”
Big Idea Challenge
In een korte tijd een mega boost geven aan innovatie door innovatie ideeën op te halen bij medewerkers, klanten, leveranciers of partners. Op basis van het resultaat wordt de Innovation roadmap gevuld en waardevolle innovatie projecten gerealiseerd worden.
Praktijksituaties
- Kickstarten van Innovatieve ideeën
- Boosten van de Innovatie cultuur /mindset
- Het vullen van de Innovatie
- Verhogen van betrokkenheid van medewerkers, startups, klanten en partners
Resultaten
- In korte doorlooptijd veel ideeën ophalen (online / fysiek)
- Gamification zorgt voor activatie en betrokkenheid en creativiteit
- Geïnspireerde & enthousiaste medewerkers / klanten
- Focus op de meest waardevolle innovaties
Idea Challenge: In 4 stappen naar succes

Als regisseur helpen we organisaties soepel en krachtig deze projecten te doorlopen en tot de juiste resultaten te komen. We brengen onze ervaring, enthousiasme, tools en advies mee in de projecten.
- Ervaring met vele cases
- Maximaliseren van het resultaat
- Gestructureerd en inspirerend proces
- Scheiden van inhoud en proces
STAP 1: PREPARATION

Op basis van de ambitie gaat een kernteam aan de slag om het project tot een succes te krijgen. Als innovatie regisseur begeleiden en adviseren wij dit kernteam. Voorbereiding is essentieel voor een goed resultaat. Wat zullen de vragen zijn, wie gaan we op welk moment betrekken en hoe zorgen we vooraf voor een goede uitvoering en resultaten die business value op leveren.
STAP 2: THE BIG IDEA CHALLENGE
In deze belangrijkste stap van de BIG Idea Challenge is het ophalen van de ideeën en het stimuleren van de deelnemers. Hier zetten wij ons Idea Management platform Accept Mission in. Deelnemers worden uitgenodigd, gaan undercover en worden gestimuleerd om ideeën in te dienen. Naast de digitale omgeving kunnen we ook fysieke creatieve sessies inzetten. In beide gevallen passen we gamification toe om zo veel mogelijk deelnemers te betrekken en creatief te krijgen. Naast goede vraagstukken zorgt het competitie-element ervoor dat iedereen voor het beste resultaat gaat.

STAP 3: SELECTION TIME!
Het doel van de 1.000 ideeën zijn ruim binnen de tijd behaald. Nu start het selecteren. Op basis van de scores die de deelnemers zelf al hebben geven kan doorgepakt worden met een eerste selectie. Door middel van slimme technieken beoordelen, categoriseren en selecteren we de beste ideeën. Ook hierin kunnen fysieke en digitale sessies ingezet worden. Een jury kan vervolgens de beste ideeën in diepte waarderen zonder dat zij fysiek bij elkaar hoeven te komen. Ook hier combineren we fysieke sessies met decision making tools vanuit Accept Mission. Dit scheelt tijd en zorgt voor een aantrekkelijke manier om in korte tijd tot waardevolle resultaten te komen.

STAP 4: FINAL RESULT & REPORT

Samen met het kernteam analyseren we de belangrijkste bevindingen en trekken we conclusies. Om op basis hiervan een advies te vormen. De resultaten worden gepresenteerd aan de belangrijke stakeholders met als doel een “GO” te verzorgen om met de meest waardevolle innovatieprojecten van start te gaan. Met trots communiceer je de resultaten naar alle deelnemers en maak je bekend wie het beste idee heeft ingediend.
Tip: Door het inzetten van innovatie sprints kan een kickstart gegeven worden aan innovatie projecten en bereik je in no time drie gevalideerde oplossingen per project.

Big Idea Challenge over verschillende divisies Facilicom
Voor Facilicom Innovatie hebben we het traject begeleid om innovatieve ideeën op te halen over verschillende divisies heen. De directie wil samenwerking tussen de divisies bevorderen en overlappende innovaties gezamenlijk oppakken. Om te voorkomen dat iedere divisie zelfstandig zaken gaat ontwikkelen. Resultaat van deze BIG Idea Challenge is dat ze een innovatie roadmap hebben met meer dan 10 innovaties per jaar.

BIG Idea Challenge voor nieuwe interne innovaties KPN
Voor KPN hebben we een traject begeleid voor het ophalen en selecteren van de beste innovatie projecten gericht op interne innovaties. Het betrof innovaties die gericht zijn op het samenvoegen van systemen of het verbeteren van datakwaliteit voor betere dienstverlening. Met zowel fysieke als online sessies hebben we 853 ideeën opgehaald, een selectie gemaakt van de top 25 en deze op basis van 12 variabelen gerankt. Om zo tot de top 10 innovatieprojecten te komen voor het eerste jaar en de anderen op de backlog klaar staan om later op te pakken.

BIG Idea Challenge voor informatievoorziening Gemeente Amsterdam
Het Ingenieursbureau van Gemeente Amsterdam, wil vanuit de afdeling Informatievoorziening, innovatie stimuleren. Om daarmee bij de directie aan te tonen dat met een vernieuwde aanpak, je meer kunt realiseren in kortere tijd . Dit is gelukt! Middels de inzet van zowel online (Accept Mission) als fysieke sessies met een klein kernteam. In een doorlooptijd van 6 weken hebben we ideeën opgehaald en de meeste waardevolle geselecteerd.

Get Social