Neem bijvoorbeeld korting. Iedereen houdt van korting, toch? Hoe groter de korting is, hoe blijer je er in het algemeen van wordt. En wat denk je van onverwachte korting. Dat is nog beter! In sommige gevallen doe je veel moeite om gebruik te maken van korting. Knippen van bonnetjes of het sparen van zegels. Oke, niet iedereen doet dat maar toch het kan. Een enkele keer doen we er totaal geen moeite voor. Want de kortingsbonnen van McDonald’s gebruiken we ook niet altijd. Herken je dat?
Laten ik dit duidelijk maken met een voorbeeld. Stel we nemen de aankoop van een pen voor €10,-. Het is die mooie pen die zo heerlijk fijn schrijft. Dus daar wil je best wel 10 euro voor betalen. Maar op dat moment herinner je dat dezelfde pen bij een andere winkel een kwartier geleden maar €5,- kost. Wat doe je?Precies, de meeste mensen zullen naar de andere winkel gaan. Hij is daar immers €5,- goedkoper. Dit is logisch, je bespaart geld en het is een kleine moeite. Logische keuze toch? Maar wat nou als je een nieuw pak wilt kopen. Deze kost €300,-. Je partner vertelt je dat precies hetzelfde pak €295,- kost, in een winkel 15 minuten verderop. Begin je dan nu te twijfelen? Waar koop je het pak dan?
Veel mensen zullen gewoon in de winkel blijven en het pak halen. Je gaat niet voor €5,- die grote berg met moeite over om dat kleine beetje plezier. Dit is nu een van die aparte keuzes waar we het in het begin over hadden. Voor hetzelfde bedrag dat we minder hoeven te betalen, reageren we compleet anders. Het gevoel is zelfs helemaal anders. Voor de €5,- korting van het pak kijk je niet om, maar bij dezelfde korting voor de pen denk je: “Ik lijk wel gek als ik het niet doe”. Hoe komt dat toch?
De reden voor deze keuze is dat mensen dingen relatief benaderen. Hier kan de mens niets aan doen. Zo zijn wij gewoon. Denk ook eens aan het volgende. Als je een nieuwe auto koopt van €35.000,- dan kun je die extra luxe leren stoelen erbij kopen voor maar €3.000,-. Maar een bank kopen van €3.000 zit er dan weer niet in. Terwijl je hier juist weer veel meer gebruik van maakt. Ook dit is weer zo’n aparte keuze. Wij mensen kunnen hier vrij weinig aan doen. Het zit in ons om relatieve keuzes te maken. En zo erg is het dan ook weer niet. Maken wij die niet allemaal weleens?
Laat ons weten wat voor aparte keuzes jij de laatste tijd hebt gemaakt op onze Facebookpagina
Get Social