Weet jij wel wie je bent?
Het klinkt gek, maar de identiteit van een organisatie is meer waard dan alle gebouwen, producten en directie-auto’s van een bedrijf bij elkaar. Niet jouw producten of diensten, maar juist jouw identiteit, jouw persoonlijkheid, maken het ‘verschil’. Het is de kern van de organisatie, het kloppend hart. Toch merken we dat het best lastig is om goed te kunnen vertellen wie de organisatie nu echt is. Stel jezelf eens de vraag: wie zijn we, waar staan we voor en hoe doen we zaken? Wat maakt ons als organisatie nou werkelijk anders dan andere?
Wat is identiteit?
Voordat we het hebben over hoe je de identiteit van jouw organisatie het beste kunt laten zien, is het goed om vooraf helder te hebben wat de definitie hiervan is. Het kan voor sommigen nog abstract zijn, een vaag begrip, waardoor men het lastig vindt om dus echt te kunnen vertellen wie zij zijn.
Het belangrijkste is dat de identiteit van de organisatie niet alleen ziet als de marketingtool. Het is je eigenheid. Het is de aard van je organisatie, de kern. Hierdoor breng jij mensen in beweging. Dit heeft grotendeels te maken met de cultuur die wordt bepaald door de medewerkers. De identiteit wordt dus door hen gedragen en wordt samengesteld door communicatie, symboliek en gedrag.
Maar waarom is het zo belangrijk om te weten wie je bent?
Waarom? Heel simpel; het is basis van alles wat je verder wilt doen. Het fundament voor jouw communicatie, de content op je website, je imago, PR, noem maar op. Het heeft invloed op de wijze waardoor je door je doelgroep wordt gezien en met hen de interactie aangaat. Als het van binnen niet klopt (letterlijk en figuurlijk), heeft dat effect op alles wat je naar buiten brengt.
Hoe brengen we de identiteit naar boven?
Een veel gestelde vraag tijdens sollicitatiegesprekken; “Hoe zou je beste vriend jou omschrijven?” Een vraag waardoor je eerlijke en authentieke antwoorden krijgt over jouw persoonlijkheid. Als het goed is, is dit antwoord vaak iets anders dan hoe jij jezelf zou omschrijven, maar is het beschreven vanuit een ander perspectief en daardoor erg waardevol.
Verander deze vriend door een klant deze vraag te stellen. Hoe zouden jouw medewerkers en ook klanten jouw organisatie omschrijven? Door deze vraag aan verschillende personen/klanten te stellen, krijg je vanuit verschillende perspectieven antwoorden. Dat kan misschien lastig zijn door de hoeveelheid en diversiteit van personen, maar de grote lijnen worden wel zichtbaar. Wellicht komen er zaken naar voren die relevant zijn om aandacht aan te besteden en zijn er onderdelen waarop je juist kunt verbeteren. Als identiteit en cultuur in orde zijn volgt het imago vanzelf. Daar hoef je weinig meer voor te doen.
Daarbij is het belangrijk om dit proces goed aan te pakken. Een begeleiding door een externe kan een goede afweging zijn. Het stellen van de juiste vragen en de onderbouwing, dat is enorm van belang. Bepaalde zaken waar je bedrijfsblind voor bent geworden, worden hierdoor op een objectieve manier geanalyseerd en vertaald naar waardevolle informatie.
Laat jezelf zien!
Belangrijk is om hierbij de vraag te stellen; wat maakt jullie uniek? Wat maakt jullie anders dan anderen, wat is kenmerkend voor jullie? Onderscheid jezelf van anderen. Zorg ervoor dat deze kern voelbaar is binnen je organisatie. Op die manier kun je vanuit deze basis verder gaan. Vorm, inhoud en authenticiteit vormen met elkaar een krachtige basis.
Wees uniek in wie je wilt zijn en wat je wilt betekenen voor anderen. Probeer te voorkomen dat dit teveel open deuren zijn. Iedere organisatie wil namelijk servicegericht zijn, klantgericht of heeft een snelle levering. Maar mogen we dat tegenwoordig niet van iedereen verwachten? Is dat niet iets wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn? En wees eerlijk, zijn er niet andere en veel mooiere eigenschappen waarop jij je onderscheidt als bedrijf?
Hoe jij jezelf laat zien wordt herkenbaar voor anderen. Dat kan door gebruik te maken van symboliek, kleuren, woorden, spreektaal. Vat het samen in kernwaarden. Deze woorden zijn meestal 3 tot 5 woorden die van binnenuit komen. Zorg ervoor dat deze leven binnen je organisatie. Het is de intrinsieke motivatie waar vanuit je alles doet. Bekijk daarnaast goed wat jij belangrijk vindt in je uitstraling naar je doelgroep. Vat dit samen in merkwaarden, waarden die naar voren komen bij de doelgroep. Het kan zijn dat deze verschillen van je kernwaardes, maar beiden hebben betrekken op jouw kern en liggen dus in lijn met elkaar.
Blijf jezelf, blijf authentiek
Heb je jouw identiteit kunnen omschrijven? Is het geland binnen je organisatie? Past het bij de ambities? Mooi! Blijf vooral jezelf. Natuurlijk is het zo dat je de komende jaren je zal aanpassen en veranderen door ontwikkelingen die van invloed zijn. Dat is ook nodig om volgende stappen te maken en te groeien. Je zult misschien groter worden of meer focussen op een bepaalde branche, maar één ding blijft overeind staan; het hart van de organisatie!
Vergelijk het met je eigen persoonlijkheid. Natuurlijk ben je gegroeid als persoon, maar de keuzes die je hebt gemaakt, hebben altijd gepast bij wie je bent en hebben je sterker gemaakt. Doordat je jezelf blijft, weten anderen en dus je doelgroepen wat ze van je kunnen verwachten. De gewenste identiteit hoeft dus niet de huidige identiteit te zijn. Door dit naast elkaar te leggen kun je bekijken hoe je intern deze stappen wilt gaan maken. De interne positionering van je organisatie komt hierbij nadrukkelijk naar voren.
Wij leveren namen, identiteiten en positioneringen. Alles wat wij doen begint bij het goed grijpen van de identiteit. Het doel hierbij is het geven van de juiste lading, die voor alle belanghebbenden als herkenning dient.
Dus vertel… Wat is jouw verhaal?
Get Social