De case
De Nederlandse sierteeltsector, van veredeling, kweek tot distributie, draait op productie en ingesleten patronen. Vernieuwing is nodig want de sector staat onder druk. Voor een gezonde, sterke en competitieve sector die internationaal meespeelt zijn nieuwe verdienmodellen nodig. Twee innovatieklassen zijn met dit vraagstuk aan de slag gegaan. Hoe kunnen we sierteeltsector verder helpen door nieuwe, andere verdienmodellen en marktconcepten te bedenken voor de veredeling, kweek en verkoop van orchideeën, kamerplanten en seizoensgebonden snijbloemen?
Aanpak
Creatieve Koppen is twee keer met 40 studenten creatief aan de slag gegaan met de opdrachten waar zij vervolgens 12 weken lang aan moeten werken. Het doel? De studenten buiten de kaders te laten denken. Kom met ideeën die niet voor de hand liggen. Zoek samenwerking op buiten de sector, wees innovatief, denk verder en bewandel nieuwe paden. Ons motto voor de studenten: Als ideeën in eerste instantie niet absurd klinken, dan zijn ze niet briljant!
Zo zijn we met één van de klassen op bezoek geweest bij de orchideeën kweker Sion Orchids in De Lier. Na een rondleiding een introductie door de directeur van dit bedrijf hebben we de studenten eerst iets verteld over creativiteit, productiviteit en innovatie. Want wat is creativiteit, wat zijn de misvattingen en hoe werkt het in combinatie met productiviteit en innovatie? Tijd om te staan, stoelen aan de kant en handen uit de mouwen te steken. Met creatieve opdrachten, hebben we de rechterhersenhelft geprikkeld en ervoor gezorgd dat de kaders verdwijnen. De groep werd opgedeeld in groepjes van 5 om vervolgens aan de slag te gaan met allerlei kleine opdrachten binnen hun case.
Resultaat
Onder druk van tijd hebben ze in korte tijd veel verschillende ideeën gegenereerd om vervolgens de beste uit te kiezen en verder uit te werken. Het volledige concept van kweek tot het vermarkten van het product. In verschillende ronden hebben we de studenten buiten hun comfortzone getrokken en hebben we ze creatief uitgeknepen tot de laatste druppel. En dit leverde mooie dingen op.
Want waarom zou je snijbloemen alleen verkopen via bloemisten? Restaurants kunnen toch ook? Zet de bloemen op tafel en koop ze bij het weggaan. Of wat dacht je van een experience center op het gebied van kamerplanten? Met de nieuwste innovaties, designs, planten, geuren, advies en showrooms en looproutes ga je een stap verder dan een doorsnee tuincentrum. Of richt virtueel je kamer of kantoor in met de juiste planten, aangepast op jouw wensen en eisen en bestel ze direct online.
Slecht een kleine greep aan ideeën die uit een mooie groep studenten komt als je ze meeneemt in het avontuur genaamd creativiteit en innovatie.
Wie zijn wij?
Wij zijn Creatieve Koppen. Wij leveren briljante concepten en ideeën. Hoe? Door mensen in beweging te brengen. Wij helpen bedrijven aan creatieve ideeën en ondersteunen in de innovatie processen. Of dat nu gaat om een evenementen, namen, proposities, campagnes of complete bedrijfsstrategieën – Creatieve Koppen regisseert het gehele proces van A tot Z en levert kant en klare concepten af.
Get Social