Wij van Creatieve Koppen noemen onszelf regisseurs van marketing en innovatie. Het enige wat wij doen is verhalen vertellen. Wij verzinnen passende verhalen en realiseren deze zodat onze klanten dit kunnen vertellen in welke vorm dan ook. Alles om de doelgroep in beweging te brengen.
Wie goed verhalen weet te vertellen, is in staat mensen in beweging te brengen. In beweging brengen door bijvoorbeeld na te denken over een bepaald onderwerp. Of het echt letterlijk in beweging komen om iets te gaan doen of kopen. Wie het verhalen vertellen goed onder de knie heeft, weet zijn doelen daadwerkelijk te bereiken. Wie wil dat nu niet?
Het lastige van verhalen vertellen is dat de term ook een bepaalde negatieve lading heeft. We kennen allemaal mensen die verhalen vertellen waar je automatisch kriebels van krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een slechte verkoper. Iemand die aangeeft dat hij het product ook zelf heeft gekocht. Zo eentje dus, met van die kriebels. En ja, ook hier trappen nog steeds veel mensen in. Deze verhalenvertellers hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
Naar mijn mening heeft een goed verhaal te maken met een goede structuur. Dus een opbouw van begin tot einde. Daarnaast heb je voor een goed verhaal de juiste ingrediënten nodig om het geloofwaardig te maken. Wat mij betreft moet een goed verhaal de juiste inhoud, vorm en authenticiteit bevatten.
Inhoud
De meeste mensen zijn hier heel goed in. De inhoudelijke kant van het verhaal is waar het feitelijk om draait. Dus wat er overblijft als je alle verpakking er vanaf haalt. Inhoud alleen is wel erg kaal en plat, het heeft meer nodig heeft om begrepen te worden.
Vorm
De vorm van een verhaal heeft te maken met de verpakking. De vorm zorgt ervoor dat de ontvanger zich beter kan inbeelden in je verhaal. “De pakketbezorger bezorgt het pakketje bij mevrouw Bakker.” Of “Pakketbezorger Bart rijdt met zijn fiets door Rotterdam. Het regent hard, maar gelukkig heeft hij de wind mee. Net op tijd levert hij zijn laatste pakketje af bij mevrouw Bakker. Hij kan snel terug naar huis, waar hij op tijd is voor…”. Als ontvanger krijg je meer context. Sommige context is essentieel voor het verhaal. Andere informatie juist niet, maar geeft wel vorm aan het verhaal zodat je je beter kunt inleven. Je wilt als het goed is nu meer horen. Wat gebeurd er nu?
Authenticiteit
De authenticiteit is van essentieel belang zodat de ontvanger gelooft wat je zegt. Het verhaal moet bij jou als verhalenvertelller passen en het moet niet overkomen als een verzonnen verhaal. Wanneer je niet goed weet hoe je een verhaal moet vertellen dan kan het zijn dat je vorm toevoegd die je niet eigen is en daarom te koste gaat van de inhoud. Mensen bewegen dan juist minder met je mee. Daarom is het van belang om het verhaal zo echt en authentiek mogelijk te vertellen. Hiervoor moet je weten wat je voelt bij een bepaalde situatie. Wat voel je, wat denk je daar van, wat wil je bereiken? Is het echt zo? Hoe kan ik een voorbeeld geven dat zowel ik als de ander het beter begrijpt?
Pas als inhoud, vorm en authenticiteit goed in belans zijn, kun je een goed verhaal vertellen en mensen in beweging brengen. Meer weten? Laat het ons weten. We helpen graag.
Get Social