‘Oeps…’ moeten ze twaalf jaar later bij Microsoft gedacht hebben, toen in 2010 de iPad van Apple op de markt kwam. Los van de discussie of de markt er in 1998 klaar voor was en of Microsoft het zo goed had kunnen maken als Apple staat één ding als een paal boven water. Microsoft had 12 jaar langer ervaring kunnen hebben in een markt waar miljarden in worden omgezet. Later in 2012 komt Microsoft met de release van een tablet met daarop Windows 8 en de nieuwe Metro interface (geen ‘ouderwetse’ Windows meer dus). Het is de vraag of Microsoft Apple nog gaat inhalen…
Dit pijnlijke voorbeeld geeft het belang aan van continu jezelf af te blijven vragen of de huidige weg de goede is, wat er nog meer kan en waarom we doen wat we doen. In geval van Microsoft: “waarom moet de interface er uit zien als Windows?” Ik zie dit als de balans tussen productiviteit (efficiency en effectiviteit) en creativiteit (buiten de kaders denken).
Productiviteit zorgt ervoor dat je steeds efficiënter kunt doen wat je doet. Steeds efficiënter werken resulteert uiteindelijk ook in het oogkleppen-principe. Een ‘zo-doen-we-dat-altijd’ mentaliteit ontstaat. Met creativiteit neem je de oogkleppen weg en kijk je met een frisse blik naar je mogelijkheden waardoor je verassende nieuwe mogelijkheden en kansen gaat ervaren. Neem af en toe tijd om af te dwalen, om iets anders te doen. Luister daarbij naar je intuïtie in plaats van je logische gedachte.
Get Social