Het logo is meestal het belangrijkste element in de huisstijl die de onderneming vertegenwoordigt. Het logo waar we vijf jaar geleden mee begonnen, is als beelddrager van het merk Creatieve Koppen, nog steeds erg sterk. Daarom hebben wij besloten om deze als basis te gebruiken bij het maken van een nieuwe identiteit en bijbehorend logo. Om op nieuwe ideeën te komen hebben we onszelf een aantal kaders gegeven die ons hielpen bij het ontwerpen van een nieuw logo.
Een belangrijk aspect is dat we ons vanuit een start-up positie hebben bewezen en nu een stabiel en vooruitstrevende onderneming zijn met veel ambitie. We hebben ons gevormd van een eigenwijs naar een eigenzinnig bureau met creatieve oplossingen. We kwamen er achter dat het gebruik van veel kleuren niet helemaal meer werkt bij het verder bouwen van een nieuwe identiteit. We hebben er daarom voor gekozen om van vijf kleuren terug te gaan naar twee. Deze twee kleuren – oranje en donker grijs – zijn vanaf nu onze basis. Met deze kleuren gaan we communiceren en met deze kleuren willen we Creatieve Koppen als merk uitdragen.
Optimalisatie
- Eigenwijs –> Eigenzinnig
- Startup –> Zakelijk (zonder creativiteit te verliezen)
- 5 kleuren –> 2 kleuren met oranje als hoofdkleur
- Vorm C –> Terug laten komen
De bollen die we voorheen gebruikten in outline hebben we nu terug laten komen als gevulde bollen. De bollen geven mensen (koppen) weer en de bewegelijkheid. Zoals je kunt zien, zit er een flow in het logo. Dit is ook precies wat wij willen betekenen voor onze klanten. De eigenwijze C hebben we recht gedraaid en in balans gebracht met de tekst in het logo. Technisch gezien hebben we vele varianten getest om goed te weten welke omvang van de bollen optimaal is. Zoals sommigen wellicht kunnen zien, maken we gebruik van twee verschillende formaten bollen. Dit zorgt ervoor dat er beweging in komt. In combinatie met de ruimte tussen de bollen zorgt dit voor een mooi effect. Ook hebben we geëxperimenteerd met drie verschillende varianten voor de twee bollen. Een van de varianten werd bijvoorbeeld pukkelig als het logo verkleind weergegeven zou worden, dat wilden we niet.
Een goed logo wil zeggen dat het in balans is qua zwaarte en in kleuren. Tevens moet het in balans zijn in beeld en tekst. Tenslotte moet het logo goed werken op verschillende achtergronden en in verschillende formaten.
Wij houden er van om logo’s te maken die goed passen bij de organisatie en de strategische ambitie. Hoe beter het logo en de huisstijl, hoe beter het imago en de indruk is die onze klanten achterlaten bij hun doelgroep. We gaan net iets verder en maker er graag een wow effect van. Nieuwsgierig? We nemen je graag mee in al onze cases.
Pieter Baan
Designer
Get Social