5 kansen en 5 risico’s van innoveren in crisis tijd.

Het is februari 2020. COVID19 slaat in als een bom. Mensen worden ziek en een deel overlijdt aan de gevolgen van dit wereldwijde virus. We worden voorzichtig, sommigen angstig en er is onzekerheid. We worden gedwongen verstandige keuzes te maken. Naast het menselijke leed is er ook veel economisch leed. Mensen vrezen voor hun baan. Bedrijven gaan failliet. De meeste economieën komen in een recessie terecht. Dit is allemaal heel vervelend. Toch is het ook een onderdeel van ons leven. Ik gun niemand verlies of pijn. Toch weet ik wel dat dit ook een tijd is van kansen. Mensen maken keuzes die ze nooit hadden gedaan of lang voor zich uit hebben geschoven. Bedrijven maken een transformatie door, omdat het moet. Er is dus ook veel goed nieuws. In tijden van crisis krijgt innovatie een enorme boost. We moeten wel. De ‘sense of urgency’ zoals ze dat noemen is hoog. We gaan aan de slag. In dit artikel een beschouwing van wat ik om ons heen zie gebeuren op het gebied van innovatie.

Het is fantastisch om te zien hoe bedrijven zich aanpassen. Kijk naar restaurants die snel de keuze maken het raam te openen om gerechten voor klanten te maken die ze dan zelf thuis kunnen afmaken, hulp die zorgprofessionals krijgen, trainingen die digitaal aangeboden worden, musea die hun digitale deuren openen, bedrijven die kun software tijdelijk gratis aanbieden en ga zo maar door. Een bijzonder inspirerende tijd.

Iedereen gaat hier door een aantal fases: Verbazing, boosheid, machteloosheid, enz. Tot dat je op het moment aankomt waar je strijdbaar bent, het aan wil pakken, iets wil doen. Juist nu! Dit is ook de fase waar creativiteit naar boven komt. In de andere emotionele fases komt dit ook naar boven, echter is het de vraag of creativiteit daar het meeste effect heeft. Met creativiteit alleen ben je er nog niet. Om echt als winnaar uit de bus te komen is het van belang om goed te zien wat de situatie is, wat het probleem is en vervolgens op zoek te gaan naar oplossingen die dicht bij je staan, zodat je het ook kan en gaat uitvoeren. Een idee verzinnen is slechts een klein deel van de oplossing. Bedrijven die ervaren zijn met innovatie lopen sneller door dit proces heen en nemen minder snel shortcuts.

“Innovatie is het proces om te komen tot de ideale combinatie tussen een goed idee en commercialisatie van dit idee. Innovatie is pas succesvol als het resultaat oplevert.”

Als een bedrijf zelf in zwaar weer verkeerd dan kan dat best wel wat moeite kosten om het roer om te gooien, ook al moet je wel. Meestal gaat dit proces geleidelijk en niet zo plots als een crisis. In deze tijd van wereldwijde crisis (pandemie) heeft iedereen last. We moeten ons allemaal aanpassen en bewegen.

Los van al het leed hoopte ik voor veel organisaties dat de crisis lang genoeg zou duren voor een echte ontwikkeling van mensen en bedrijven. Ik geloof erin dat hoe langer de crisis duurt hoe meer vernieuwing gerealiseerd wordt. Adem inhouden kan iedereen. Door blijven ademen, bewuste keuzes maken en stappen blijven zetten is de essentie van succes. Van dichtbij zie ik bedrijven die fantastische nieuwe initiatieven ontvouwen die impact gaan maken voor de langere termijn. Dichtbij zie ik ook mensen die keuzes voor zichzelf maken die echt inspirerend zijn.

Hierbij deel ik 5 kansen en 5 risico’s van innoveren in crisistijd:

5 kansen van innovatie in de crisis

  • Hoge ‘sense of urgency’. Je moet reageren en wachten heeft geen zin.
  • Algemeen begrip voor verandering. Iedereen snapt dat er iets moet gebeuren. Iedereen staat meer open voor verandering.
  • Fast movers. Diegenen die snel weten te bewegen pakken de golf.
  • Klanten staan meer open om te helpen en staan open voor vernieuwing.
  • Resources zijn makkelijker te regelen. Meer mensen zijn strijdbaar om het voor elkaar te krijgen. Ook toeleveranciers. Ik durf zelfs te stellen dat innovatie goedkoper is in crisistijd.

5 potentiele risico’s van innovatie in de crisis:

  • Red Ocean. Snelle aanpassingen kunnen zorgen voor een overload aan aanbod en hetzelfde aanbod. Kijk bijvoorbeeld naar de overload van trainingen.
  • Buiten de core. Doordat er een druk is om te vernieuwen kan het makkelijker zijn dat er een innovatie uitgevoerd wordt die buiten de core van de organisatie ligt, waardoor het geen toekomst heeft of niet authentiek bij de organisatie past.
  • We vergeten de klant. Te snel reageren omdat je zelf erg enthousiast bent om iets voor elkaar te krijgen zonder goed te kijken wat klanten willen of nodig hebben.
  • Te snel. We nemen shortcuts wat het product dienst of service in de weg staan. Het voldoet nog onvoldoende van wat het zou moeten zijn. Te experimenteel.
  • Korte termijn. Het kan een risico zijn dat innovatie alleen korte termijn werkt. Ultiem doel kan juist zijn om iets voor de korte en lange termijn te laten werken.

In crisistijd hebben wij zelf ook niet stilgezeten. We hebben samen met onze klanten de huidige projecten goed weten door te zetten. Hier zijn we onze klanten erg dankbaar voor. Verder hebben wij ons Innovation platform in deze tijd gratis aangeboden. We hebben verschillende organisaties hiermee geholpen, zoals ziekenhuis en gemeente. In de tijd van crisis zijn onze demoaanvragen vertienvoudigd. Verder hebben wij ook onze trainingen digitaal aangeboden. We hebben ook besloten onze kennis in kleine modules digitaal aan te gaan bieden. Op deze manier kunnen deelnemers het tijd en plaats ongebonden kennis tot zich nemen.