Hoe groter een organisatie wordt, hoe langer de beslislijnen. Daarbij ontstaat veel risicomijdend gedrag. Een resultaat hiervan is het afkeuren van nieuwe ideeën omdat “ze al geprobeerd zijn”, “ze hier toch niet werken” of omdat “daar toch geen markt voor is”. Om te komen tot innovaties is het zaak om hard tegen dit soort starre, frustrerende houdingen in te gaan.
Wij worden vaak gevraagd om organisaties (van KPN tot Amnesty International) te helpen meer creatief en innovatief te krijgen. Dit doen we met creatieve sessies waaraan verschillende lagen van de organisatie deel nemen. Gezamenlijk denken de deelnemers na over onhaalbare doelen, idiote producten en utopische oplossingen. Uiteindelijk komen de deelnemers met de meest briljante ideeën die werkelijk toepasbaar zijn.
Door met verschillende lagen uit de organisatie deel te nemen aan een creatieve sessie bereiken we meerdere doelen.
- Er worden briljante ideeën bedacht. Deze worden bedacht door de mensen die ze later ook moeten uitvoeren.
- Omdat ze zelfbedacht zijn, worden ze gemakkelijk geaccepteerd.
- Het enthousiasme tijdens een creatieve sessie en de deelname van de verschillende lagen in de organisatie zorgt er daarbij voor dat iedereen binnen de organisatie er achter staat.
Wil je ook graag de creatieve potentie van jouw medewerkers beter benutten, organiseer dan een creatieve sessie. Enkele tips die ik je hierbij kan geven:
- zorg voor genoeg energie in de sessie en zorg dat mensen actief deelnemen
- haal de deelnemers uit hun comfortzone (laat ze bijvoorbeeld niet zitten op stoelen)
- zet de deelnemers geregeld op het verkeerde been
- laat de deelnemers in kleine, wisselende groepen samenwerken (2 a 3 mensen)
- beperk de deelnemers, want hoe meer ruimte je geeft, hoe meer ze nemen. Dit geldt voor allerlei zaken zoals tijd, informatie en comfort. Schaarste leidt tot creatief denken.
- zorg voor een zeer concreet doel van de sessie, wat wil je bereiken? Werk daar in deel vragen naartoe.
Natuurlijk heb ik veel meer tips, trucs en ervaringen. We gebruiken zelf een scala aan werkvormen om te komen tot het gewenste resultaat. Dat is helaas teveel informatie voor een blogpost. Kijk rond op http://creatievekoppen.nl/blog voor meer inspiratie of stel je vraag hieronder.
Denk je dat je niet de juiste personen hebt in je organisatie of wil je sparren over de juiste aanpak voor binnen jouw organisatie, reageer hieronder of neem stuur me een berichtje. Ik help je graag.
Get Social