Klant | Amnesty International |
Titel | Wervende pitches voor Amnesty International |
Diensten | Conceptontwikkeling, Creatieve sessie |
Kun jij in een elevator pitch goed vertellen wie jij bent? En probeer dat eens voor het bedrijf waar je voor werkt. En hoe zit dat met jouw dierbaarste bezit. Kun je me in 30 seconden vertellen waarom het zo belangrijk voor je is? Voor een bedrijf is het van essentieel belang om haar kern goed te kunnen samenvatten. Amnesty International benaderde Creatieve Koppen om hen te helpen aan creatieve ideeën voor hun 30 seconden pitch. Door een creatieve sessie te organiseren met 12 ‘wilde koppen’, hebben we Amnesty kunnen helpen aan 4 nieuwe externe pitches.
Amnesty International
Amnesty International is een wereldwijde organisatie die opkomt voor de rechten van de mens. Dit doet zij door onderzoek, acties, lobby, bewustwording en samenwerking met andere organisaties. Wereldwijd heeft Amnesty meer dan 7 miljoen leden, sympathisanten en activisten in meer dan 150 landen. Amnesty Nederland is met 255.000 leden één van de grootste nationale afdelingen van Amnesty International. Amnesty wordt voor het grootste gedeelte gefinancierd door ledencontributies. Daarnaast vormen giften een belangrijke inkomstenbron.
Case
“We zijn bezig met de optimalisatie van onze communicatiestrategie. We hebben al onderzocht waar we naartoe willen en hebben dit vertaald in het ‘Merkgebouw Amnesty’. Dit willen we verder vertalen naar een extern verhaal. Een belangrijke stap hierbij is de formulering van een bondige uitleg (30 seconden pitch) over (het belang van) het werk van Amnesty International. Kan Creatieve Koppen ons daarbij helpen?”
Resultaat
Na een voorstelrondje (op basis van fake identiteiten) wordt de groep gevraagd om mee te lopen en ondertussen te vertellen bij wat voor soort organisatie ze werken. Niet geheel toevallig blijken alle mensen (in opdracht van Creatieve Koppen) voor een goed doel te werken. Na het ongemakkelijke maar vooral ludieke voorstellen arriveren we op de locatie van Amnesty International.
Voor een organisatie als Amnesty International is het extra belangrijk om de externe pitch goed op orde te hebben. Er is vaak maar kort de tijd om mensen te bewegen om Amnesty te steunen. Een goede pitch voor Amnesty betekent dat mensen snel het belang begrijpen van het werk van Amnesty en dat ze genoeg geraakt worden om (financieel) bij te dragen aan de oplossing van het probleem wat Amnesty aanpakt.
We hebben besloten om deze casus aan te pakken in een creatieve sessie met een groep van 12 ‘wilde koppen’ – geseleceerd op basis van hun kennis, ervaring of disruptieve vermogen – uit het Creatieve Koppen netwerk, begeleid door twee regisseurs. Het doel is om aan het einde van het dagdeel 3 concrete pitches op te leveren voor Amnesty.
Op een zomerse dag in het hart van Amsterdam verzamelen de wilde koppen zich. Niemand weet nog wie de opdrachtgever is of wat de case is. En niemand mag zich voorstellen als zichzelf; dit zorgt ervoor dat niemand zich goed kan voorbereiden, maar iedereen wel zijn creatieve brein open kan stellen.
Pas bij aankomst op locatie wordt de case en klant bekendgemaakt. De creatieve sessie wordt begeleid door twee regisseurs. Aan het einde van de sessie krijgt iedereen de tijd om zich echt voor te stellen. De klant zat er toch de hele tijd bij. De klant heeft vele inzichten gekregen hoe mensen tegevn het merk aankijken en welke ideeën er kunnen ontstaan in een dergelijke sessie. Na de creatieve sessie hebben de regisseurs van Creatieve Koppen alle ideeën verwerkt en een compleet verhaal opgeleverd aan Amnesty. Alle resultaten van de sessie zijn verwerkt in het merkboek van Amnesty en de pitches zijn klaar om te worden gebruikt. Een van de resultaten kunnen we delen:
Je wordt door iemand aangesproken op straat. “Hallo, ik heb een lastige vraag: Stel je hebt gelijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid. Je moet er één laten vallen. Welke laat je vallen?”
Na het ontvangen van een antwoord wordt gezegd:
“Moet je je voorstellen als je ze alledrie laat vallen. Wij zijn van Amnesty International en zetten ons in voor mensenrechten…”.
De truc van deze pitch is dat het binnen 30 seconden precies de aandacht vraagt bij de doelgroep (mensen die het interessant vinden om over een moeilijke vraag als dit na te denken). Het is namelijk een onmogelijke vraag, die een error oplevert in iemand’s hoofd. Deze error wordt nog groter gemaakt als verteld wordt dat er mensen zijn die alle drie de belangrijke onderwerpen moeten laten vallen. Onmogelijk! De urgentie is gecreëerd, daarna hoeft de persoon van Amnesty alleen nog te vertellen hoe Amnesty zich inzet om dat probleem op te lossen. Daarom werkt deze pitch.
Quote
Roland van Veen
Fondsenwerving, Speciale Projecten bij Amnesty International
“Hoe en waar begin je, als je een veelomvattende organisatie als Amnesty International wilt vatten in een eenvoudig en krachtig conceptstatement? Je zet een stel creatieve koppen bij elkaar en begint met brainstormen…..
We hebben nu een schitterend DNA-boek en Creatieve Koppen stond hierbij aan de wieg!”
Get Social