Hoe gebruik je data om innovatie binnen de topsport te bevorderen? Dat was de vraag die smart data specialist Kadenza aan de genodigden wilde voorleggen tijdens een drukbezochte meeting binnen de Kadenza InnovatieReeks. Na een inspirerend kijkje in de keuken van het Stressless schaatsteam van Bart Veldkamp en Wouter van der Ploeg werden de teugels overgedragen aan de regisseurs van Creatieve Koppen voor de Smart Data Challenge.
Kadenza
Kadenza zet data in het hart van organisaties en laat data een verrassend verhaal vertellen. Dat doet Kadenza met alle vakkundigheid, energie, techniek en tools. Die krachtenbundeling van talent, die chemie tussen collega’s en met klanten, maakt van data echt boeiende oplossingen. Daarom is Kadenza the smart data company. Want het verhaal van data is altijd even slim als de mensen die data hun verhaal laten vertellen.
Case
Op 14 januari 2016 brachten ongeveer 100 man, zowel internen als externen, een bezoek bij Kadenza. Bart Veldkamp gaf een presentatie over de noodzaak van data verzamelen tijdens de trainings- en rust perioden van sporters. Hij heeft tevens een aantal vraagstukken die opgelost mogen worden. Het idee is dat iedere deelnemer aan de slag gaat met de vraagstukken en met creatieve oplossingen komt. Zo ontstaat een interactieve bijeenkomst en mogelijk zelfs een goede uitkomst; het kraken van de case!
Resultaat
650 ideeën in 1,5 uur!
De 8 regisseurs verdeelden de 100 aanwezigen in 8 groepen die in 1,5 uur tijd onder hoge druk aan de slag gingen met het genereren van ideeën voor sensortechnologie, cloud, big data, the internet-of-things, predictive analytics en datavisualisatie. De energie binnen de groep was zó groot dat de deelnemers het presteerden om in slechts anderhalf uur 650 ideeën te produceren. De 8 beste ideeën werden gepresenteerd aan een jury die bestond uit Bart Veldkamp, Wouter van der Ploeg van Team Stressless en Erik Leene, innovatiedirecteur van Kadenza.
Strakke regie is essentieel
Creatieve Koppen is specialist in het faciliteren van ideegeneratie en conceptontwikkeling. Aan de hand van strak geregisseerde en resultaatgerichte sessies creëert Creatieve Koppen een onuitputtelijke bron van goede ideeën voor marketingdoeleinden, innovatietrajecten of veranderingsprocessen.
Dit bestaat uit een of meerdere intensieve sessies, waarbij een groep mensen aan de hand van wetenschappelijke methoden met een opdracht aan de slag gaat. De gegenereerde ideeën worden vervolgens geselecteerd op bruikbaarheid en door creatief specialisten doorontwikkeld tot stevige concepten. Afhankelijk van de doelstelling kan er gekozen worden voor het totaaltraject of voor deeltrajecten.
Achterliggende gedachte
De methoden die Creatieve Koppen gebruikt tijdens de sessies zijn gebaseerd op de werking van het brein en groepsdynamica. Door de specifieke samenstelling van de groep en de gecontroleerde opbouw van de sessie garandeert Creatieve Koppen een unieke 360 graden benadering van de case met verrassende resultaten.
Quote
Erik Leene
Innovatiedirecteur Kadenza
“De Kadenza innovatiereeks sessies zijn inspiratie avonden en veelal ook kennismakingen met vak professionals uit ons vakgebied. Daarin vertellen wij samen met onze klanten en partners over de reis die wij samen hebben afgelegd rondom nieuwe data innovaties. Deze avond was extra speciaal met Bart Veldkamp en onze gezamenlijke uitdaging om (top)sporters meer handvatten te geven om prestaties te verbeteren aan de hand van data en daarmee verkregen inzichten. De begeleiding en enthousiasmering vanuit Creatieve koppen maakte het event super interactief en geslaagd voor zowel Kadenza als ook de andere aanwezigen gezien de hoge waarderingen die wij hebben mogen ontvangen.”
Get Social