Wat hebben Cora van Mora, Tinder en Ikea met elkaar gemeen? De één is een campagne, de ander een onlinedatingservice en de derde een van de bekendste consumentenmerken ter wereld. Hoe verschillend ook, grote kans dat je bij alle drie direct een beeld of gevoel krijgt. Dat komt omdat het stuk voor stuk ijzersterke concepten zijn.

Maar wanneer is iets een concept en wanneer gewoon een goed idee? Het onderscheid tussen een idee en een concept is voor veel mensen lastig. Veelal worden ideeën gezien als een concept, of worden de termen door elkaar heen gebruikt. Een concept wordt ook vaak gezien als een ontwerp, een gedachte of ruwe schets.

Het verschil tussen een idee en een concept is eigenlijk best simpel. Een idee is een gedachte die het hoofd verlaat. Een concept is een verzameling van ideeën, verpakt in een goed verhaal met sterke onderbouwing waarop je een beslissing kunt nemen en het ten uitvoer brengt.

De oorsprong zit in het idee
In verschillende vakgebieden worden verschillende definities van concept gebruikt; vaak wordt het opgehangen aan een dienst of product, maar de inrichting van je kantoor kan ook volgens een bepaald concept zijn. Het gaat er juist om hoe je de gegenereerde ideeën omzet tot een concept. Een idee is één denkbeeld, waarbij een goed concept meestal meerdere denkbeelden bij elkaar samen zijn. Wij hebben hiervoor de regel ingesteld dat je minimaal 300 ideeën nodig hebt om tot een goed concept te komen.

Duidelijke context en doel
Doordat je ideeën selecteert en deze vervolgens omzet in een uitvoerbaar plan, kom je tot een concept. Een concept is dus het plan om je geselecteerde idee(ën) uit te voeren. In een goed concept vormen de meerdere ideeën samen een duidelijke context en heeft het geheel een duidelijk doel.

Een concept realiseren in de praktijk
Na de selectieronde van de ideeën, ga je er invulling aan geven. Dit doe je aan de hand van de volgende stappen:

  1. Omschrijving: Een algemene omschrijving van de ideeën, het concept en het plan.
  2. Doelstelling: Een SMART doelstelling wat je wil behalen met dit concept.
  3. Design: Een impressie van hoe het concept eruit komt te zien.
  4. Proces: Welke stappen moeten worden doorlopen om het concept uit te voeren en wie heb je nodig?
  5. Planning: Welke acties moet je wanneer uitvoeren om tot een goed resultaat te komen?
  6. Kosten: Wat zijn de totale kosten om dit concept te realiseren?
  7. Risico’s: Waar liggen de risico’s bij het uitvoeren van het concept?
  8. Resultaat: Wat is het uiteindelijke verwachte resultaat en hoe staat dit in verhouding tot de kosten (kwantitatieve gegevens).
  9. Verhaal (pitch): De regisseur vormt bovenstaande punten tot een verhaal met het juiste publiek, op het juiste tijdstip en de juiste inhoud.

TIP: We hebben een set aan handige tools (modellen en canvassen) ontwikkeld. Deze kun je hier gratis downloaden:

DOWNLOAD INNOVATION TOOLBOX

Een concept is dus een verzameling van ideeën die concreet tot een plan zijn gemaakt, met een context en een doel. Een ‘conceptdenker’ willen zijn kan dus niet. Maar je kunt wel een ‘ideeëndenker’ zijn; iemand die ideeën heel goed in een concept kan omzetten. Daarom zijn wij bij Creatieve Koppen conceptontwikkelaars en geen conceptbedenkers. Door bovenstaande toe te passen als conceptontwikkelaars, kan jouw organisatie de juiste concepten ontwikkelen.

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het uitwerken van de ideeën tot een concept, het generen van ideeën of wil je meer weten wat dit kan betekenen voor jouw organisatie? Wij vinden het leuk van je te horen en nemen jouw case graag door onder het genot van een bakje koffie. En wie weet kunnen we samen een nieuwe toevoegen in het rijtje Cora van Mora, Tinder en Ikea 😉

Nog niet uitgelezen? Lees dan het artikel “Waarom je 300 ideeën nodig hebt”. Bekijk ook onze pagina conceptontwikkeling voor meer informatie over het doorontwikkelen van concepten: Conceptontwikkeling. Nog interssanter is het uitvoeren van een Innovatie Sprint:

CONCEPTONWIKKELING MET EEN INNOVATIE SPRINT