Op woensdag 10 oktober 2012 stond de tweede workshop van de MCI Honours studenten op het programma. Creativiteit. We hebben het er wel steeds over maar wat is het nou precies? Ja iets met ideeën, anders denken en ook nog je verschillende hersenhelften gebruiken. Maar wat is creativiteit in essentie? Wordt je er mee geboren, of kan je het aanleren? Kan je als georganiseerde ‘bedrijfsman’, diep van binnen je innerlijke ‘plant’ activeren (zoek daar Belbin’s teamrollen maar eens op na)? En als dat kan, hoe stimuleer je jezelf dan om zo creatief mogelijk te zijn? Allemaal vragen waar super creatieveling Steven Kop van Creatieve Koppen ons antwoord op kwam geven.
Steven begon de workshop door te zeggen dat het eerste deel een beetje saai zal zijn en wat theoretische achtergrond zal scheppen voor de oefeningen die we later zouden doen. “Op het moment dat je concentratie aan het kelderen is, dan beginnen we met het leuke deel.” Whoopa! Les 1 in een verborgen boodschap. Creativiteit komt het best naar voren wanneer je buiten je comfortzone treed. Vlak voordat je helemaal lekker ontspannen bent, heb je weer nieuwe impulsen nodig om tot enorme creatieve hoogtes te komen.
Het eerste deel viel qua saaiheid eigenlijk best wel mee. Wat definities, theorieën, stimulans manieren, allemaal best wel leuk om te horen. Ook het geluk van de opdrachtgever en de theorie achter de zin “sluit je ogen” kwamen nog aan bod. Maar toen begon het echte werk. De teams werden door verschillende manieren gestimuleerd om met creatieve inzichten te komen. Eerst in subteams brainstormen en vervolgens allemaal samen bespreken om tot meer inzichten te komen (les 2!). Pitch je ideeën en weer een oefening. Ren een rondje door de zaal en bedenk 3 ideeën voor het andere team. Pitch je ideeën en weer een oefening. Op deze manier zijn we een behoorlijke tijd bezig geweest om over de concepten na te denken en werden door deze verschillende stimulansen de ideeën steeds beter. Eindelijk ging het goed!
Na al die ideeën, concepten en positieve geluiden mochten we dan een eind presentatie geven aan de coaches met het beste idee voor de opdrachtgever. Super enthousiast en licht euforisch vertelden wij vol passie over de fantastische concepten die wij bedacht hadden. En toen kregen we even een reality check… “Een iPad? Die hebben wij helemaal niet en daar is al helemaal geen geld voor. Heb je wel aan deze punten gedacht? Leuk dat jullie dit bedenken hoor maar dit is toch helemaal niet waar ik om heb gevraagd.” Dat waren een aantal reacties van de coaches die onze opdrachtgevers voorstelden. Ja, dat was even wat anders dan die super leuke hippe gave coole brainstorm sessies van een half uur geleden.
“Nou krijgen jullie nog 3 minuten om je pitch te verbeteren en ik wil dat de opdrachtgevers gelukkig worden” zei Steven tegen 10 geschrokken studenten. Na die 3 minuten hebben beide teams een 10x betere pitch gegeven en waren de coaches/opdrachtgevers absoluut impressed. Op het moment dat wij in de comfortzone van onze creatieve bubbel kwamen, moest deze geknapt worden om tot een optimaal resultaat te komen. Les 1 is dus echt waar.
De workshop creativiteit heeft ons uiteindelijk niet alleen maar technieken bij geleerd om tot hogere creatieve inzichten te komen. Nee, ook de fase na een concept, het overbrengen van je idee aan de opdrachtgever is ons haar fijn uitgelegd. Waar maak je de opdrachtgever nou gelukkig mee? Waar trekt hij een fles champagne voor open? Dat is dus niet alleen een top idee, maar zeker ook een killer pitch. En dat is dan weer les 3… of 4…5?
– door Joshua Picauly
Eerder gepost op: http://medialab.hva.nl/honours/2012/10/26/sluit-je-ogen-workshop-creativiteit-op-10-oktober/
Get Social