2016 is nog maar net over de helft en net als vele andere bedrijven zijn we, naast het goed afronden van onze tweede helft, ook al bezig met de strategieontwikkeling voor 2017. In november leveren we onze strategie op. Dat wil zeggen dat we nu beginnen met de voorbereidingen. Vroeger hingen we al onze projecten aan de muur. Tegenwoordig hebben we hiervan een digitaal overzicht op ons tv-scherm, maar nog spreken we er van dat dit project ‘de muur op gaat’.
Ons team is gecontroleerd aan het groeien. De strategie van 2016 verandert niet, maar de opstelling wel. Wie doet wat en wanneer? Het is fijn om te werken met een team dat gemotiveerd is en dat ik ook kan betrekken in de ontwikkeling van onze strategie. We helpen onze opdrachtgevers resultaten te boeken door samen met hun medewerkers en klanten te werken. Dan is het wel zo fijn dat wij dit zelf ook kunnen doen. Dit is niet altijd zo geweest.
De strategie voor ons bedrijf in 2016 is een strategie ter voorbereiding op 2017. Drie onderdelen zijn hierin essentieel: procesoptimalisatie, de focus op klanten en partners, en innovatie.
Procesoptimalisatie
In 2015 hebben we onze propositie beter afgestemd op onze opdrachtgevers en op de plek die wij in de toekomst willen innemen. Dit jaar hebben we voor ons productie- en salesproces een groot aantal optimalisaties doorgevoerd en dit vastgelegd in een heus playbook. Wij geloven erin dat zaken niet gebeuren als ze niet worden opgeschreven. In het eerste half jaar hebben we de processen in de basis geoptimaliseerd en de gewenste situatie opgeschreven en zelfs gevisualiseerd. Nu is het tijd om de praktijk echt in lijn te brengen met de playbooks.
We realiseren vernieuwing voor klanten en blijven zelf natuurlijk ook vernieuwen. Innovatie zit ‘m juist in de kleine verbeteringen. Ook het optimaliseren van bestaande processen is een onderdeel van ons interne innovatieproces.
Klanten en partners focus
2016 staat voor ons in het teken van groei van de organisatie door ons beter te profileren en gerichter onze ideale klanten te benaderen. Daarnaast zetten wij alles op alles om onze huidige klanten goed te helpen en een langdurige en waardevolle samenwerking op- en uit te bouwen. Door het groeien van ons bedrijf kunnen we hier voornamelijk in de tweede helft goed op focussen.
Innovatie
We zijn nu hard bezig met het ontwikkelen van twee producten. De eerste, Cris genaamd, is een Creativiteit en Innovatie Scan. Hiermee kunnen we gemakkelijk organisaties scannen op hun creatieve en innovatieve vermogen. Medewerkers van een organisatie vullen deze aantrekkelijke scan in en wij rapporteren het resultaat binnen een doorlooptijd van slechts een paar weken. De analyse is gebaseerd op drie domeinen (mens, cultuur en strategie) en 12 subdomeinen. De komende weken gaan we dit piloten bij de eerste klanten.
Ook zijn we hard bezig met het ontwikkelen van Accept Mission: een digitaal platform dat bedrijven kunnen gebruiken om brainstorms uit te voeren binnen hun organisatie en daarmee om goed gefundeerd besluiten te nemen. De naam Accept Mission refereert aan het thema dat we gebruiken om dit platform super aantrekkelijk te maken. Deelnemers van het platform worden agents genoemd, gaan undercover en kraken volgens een gescript proces samen in een team verschillende cases om zo het doel van de mission te halen. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw product, een nieuwe bedrijfsnaam of het ontdekken van nieuwe trends zijn.
Strategie 2017
Alle onderdelen die wij nu in 2016 invoeren en ontwikkelen, hebben als doel om 2017 goed te kunnen door ontwikkelen. We kunnen echt op die onderdelen bouwen. We hebben er in de tijd dat we onze strategie voor 2017 gaan ontwikkelen al een goed gevoel over dat we voorspellend kunnen zijn naar het volgende jaar.
In november willen wij onze strategie voor 2017 klaar hebben. Ieder jaar is het doel om de strategie zo in te richten dat die in steen gebeiteld kan worden en dus dat die een jaar lang niet wijzigt. Het kan natuurlijk gebeuren dat je echt je strategie in het jaar moet updaten maar dat is een uitzondering en geen regel.
Tot slot
Net als de strategietrajecten die wij voor onze opdrachtgevers begeleiden, betrek ik het team, partners en ook onze klanten bij het tot stand komen van onze strategie. 2016 is al te gek voor ons. 2017 gaat echt bijzonder worden, omdat we met Cris en met Accept Mission een hybride business model gaan voeren: projecten en producten. Dit is spannend en we zijn heel nieuwsgierig naar het proces en de resultaten! 2017, kom maar op!
Get Social