Strategieontwikkeling in 5 concrete stappen
Strategieontwikkel model
Succesvolle bedrijven hebben een duidelijke en resultaatgerichte strategie en voeren deze ook uit (executie). Wij ontwikkelen en lanceren voor onze opdrachtgevers vele strategieen die breed dragen worden. Dit is het model dat wij gebruiken om een strategie te ontwikkelen.
Stap 1. Discovery
Het begint bij research van de huidige strategische plannen en het uitvoeren van voldoende marktonderzoek. Vervolgens betrek je zowel de klanten, partners en medewerkers in het leveren van waardevolle input om de strategie op te kunnen bouwen. Met deze informatie kunnen een set aan modellen (SWOT, scorecards, etc.) worden gevuld en de eerste conclusies voor richting worden getrokken.
Stap 2. Development
Op basis van het vooronderzoek worden de strategy building blocks ontwikkeld: vision, mission, Big Hairy Audacious Goal (BHAG), Core values, strategies statement, forecast, objectives, etc. De truc voor een succesvolle strategie is om in het proces belangrijke doelgroepen te betrekken, denk aan klanten, medewerkers of belangrijke partners. De directie is altijd leidend.
Stap 3. Building plans
Wanneer de building block bekend zijn en de eerste conclusies getrokken zijn kan het plan voor de strategie gebouwd worden. Als het niet op papier staat bestaat het niet. In deze fase teken je feitelijk de map naar de lange termijn doelen uit en breng je het terug naar wat we vandaag de dag moeten doelen om het lange termijn te behalen. De Rocks (belangrijke prioriteiten), top level plan met KPI’s worden ontwikkeld. Op basis van dit plan kunnen de plannen per divisie en afdeling worden ontwikkeld. Op basis van deze plannen worden ook de persoonlijke plannen concreet gemaakt. Tot slot werk je aan een meeting rhythm om alle stakeholders regelmatig te updaten en bij te kunnen sturen.
Stap 4. Launch
Het strategische plan is klaar nu is het de enige taak nog om het te lanceren. Net als een marathon moet je starten met energie en een startschot. Alle belangrijke stakeholders mogen weten en moeten misschien wel weten welk gemeenschappelijk doel we gaan behalen. Hoe beter de lancering hoe beter het blijft hangen en iedereen in dezelfde boot zit en blijft zitten. Belangrijk hierbij is de strategie te delen en dit ook fysiek zichtbeer te maken. Denk aan een de strategielandkaart of het ‘ambitieuze doel’ groots aan de muur hangen.
Stap 5. Execution
De strategie is ontwikkeld en gelanceerd. Nu komt misschien wel de belangrijkste stap: het uitvoeren van de strategie. Strategie wordt gezien als een plan dat je ieder jaar ontwikkeld en gaandeweg het jaar vasthoud en dus niet van afwijkt tenzij de situatie flink veranderd. De beste manier om iedereen aan boord te houden en te focussen op de juiste zaken is door inzicht te geven in de cijfers, regelmatig kort overleg te hebben en de strategie in leve houden door communicatie en voorbeeldgedrag.
Onze visie op strategieontwikkeling
Strategie is de basis voor resultaat en groei. Creatieve Koppen helpt organisaties om een praktische strategie te ontwikkelen en deze bedrijfsbreed te implementeren. Meetbare doelen en het creëren van draagvlak binnen de organisatie staan daarbij voorop.
[fusion_fontawesome icon=”fa-search” size=”100px” flip=”” rotate=”” spin=”no” alignment=”center” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” circle=”yes” iconcolor=”#ff6a00″ circlecolor=”rgba(51,51,51,0)” circlebordercolor=”rgba(51,51,51,0)” animation_type=”” animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” /]
Get Social