Aan ideeën vaak geen gebrek. Maar wat zijn nou de goede en juiste ideeën die echte meerwaarde creëren? Met dit artikel geven we je tips met hoe jij als innovatiemanager doelgericht ideeën/problemen uit de organisatie kunt ophalen. Om zo te kunnen focussen op kansrijke innovatieprojecten.
Probleem bij veel organisaties
Wij zien dat steeds meer bedrijven veel moeite steken in experimenten (prototyping). Vaak om de nieuwste technologieën te testen en te kijken wat je hiermee kunt. Denk hierbij aan: data science, drones, virtual en/of augmented reality. Dit zijn innovaties die voornamelijk inspirerend zijn, echter stranden ze vaak op het eind van een experiment. Waarom?
Vaak komt dit omdat vooraf niet duidelijk is voor wie je welke probleem beoogt op te lossen. Een innovatieteam gaat zelf aan de slag en vindt na verloop van het experiment pas wat de mogelijke toegevoegde waarde kan zijn. Dit pitchen ze vervolgens aan de business waarvoor het interessant kan zijn. Echter zie je vaak dat zij een compleet andere agenda hebben en geen tijd, geld en prioriteit kunnen geven. Met als gevolg dat het een interessant experiment is, maar uiteindelijk geen echte toegevoegde waarde levert.
Hieronder delen wij 5 tips die je helpen doelgericht aan de slag te gaan. Waardoor je je beter kan focussen op zaken die er echt toe doen:
Tip 1: Ga met een haarscherp doel aan de slag
Innovatie begint met het willen bijdragen aan een bepaalde doelstelling. Deze is idealiter afgeleid vanuit de business en innovatie doelstellingen. Bijvoorbeeld: groei te realiseren, ziekteverzuim verminderen, kosten besparen of klanttevredenheid verhogen, etc. Zorg ervoor dat het doel zo concreet mogelijk is, zodat je doelgericht ideeën, of problemen, kunt ophalen.
Een goede basis is een innovatiestrategie met SMART-geformuleerde doelen. Deze innovatiestrategie geeft aan hoe je met innovatie gaat bijdragen aan de business strategie en doelstellingen. Deze helpen je als innovatiemanager om doelgericht aan de slag te gaan door: de juiste ideeën/problemen op te halen, keuzes te maken en daadwerkelijk toegevoegde waarde te leveren aan de strategische doelstellingen. Strategieontwikkeling
Tip 2: Haal problemen op in plaats van ideeën
Als je vraagt om nieuwe ideeën komen vaak de nieuwste technologieën of trends naar boven. Een bepaalde technologie zou nooit een doel op zichzelf mogen zijn. Technologie is een middel om een concreet doel te behalen. Met de huidige technieken, weten we dat we dat we eigenlijk alles wel kunnen maken. De vraag is dus niet welke technieken (ideeën) er zijn. De échte vraag is: welke problemen willen we oplossen? Bijvoorbeeld ziekteverzuim verminderen kan op talloze manieren. Maak het jezelf daarom makkelijk en start vanuit een probleem of een uitdaging i.p.v. alleen een idee. Een idee op zichzelf kan wel maar de kans van slagen in de praktijk is altijd lastiger. Om innovatie echt direct succesvoller te maken is duidelijk te hebben waar de grootste problemen/uitdagingen liggen.
Het ophalen van ideeën & problemen kun je zowel fysiek als online doen. Met een online innovatiesoftware als Accept Mission, kun je op een laagdrempelige manier veel mensen van binnen & buiten je organisatie uitnodigen, waardoor je in korte tijd honderden problemen/ideeën kunt ophalen. Innovation Software plaform – Accept Mission
Tip 3: Categoriseren per thema naar potentiële innovatieprojecten
Om te zorgen dat er gewerkt wordt aan hoger doelen en niet aan kleine innovaties categoriseer de problemen/ideeën in thema’s. Breng vervolgens per thema de potentiële innovatieprojecten in kaart. En bekijk wat highlevel de verwachte impact gaat zijn op de innovatiedoelen.
Tip 4: Leg de meest kansrijke innovatieprojecten voor ter besluitvorming
Pitch de meest kansrijke innovatieprojecten bij de stakeholders (innovation board). Waarin ze zich committeren om bepaalde resources vrij te maken binnen een bepaalde tijd.
Wist je dat je met Accept Mission ook de thema’s/potentiële projecten door een groep stakeholders kan laten selecteren op basis van een aantal criteria? Innovation Software plaform – Accept Mission
Tip 5: Plan & prioriteer in de roadmap
Vaak is innovatie iets wat erbij komt, terwijl de teamleden al druk zijn met de bestaande operatie uit te voeren en te verbeteren. Daarom raden we aan om in één overzicht bij te houden wie, wanneer met welke verbeter & innovatieprojecten bezig is. Om zo met de juiste prioriteiten zaken in te plannen en waar nodig te herplannen.
Benieuwd naar hoe je dit voor jouw organisatie werkend kan maken? Laat dan een bericht achter.
Get Social