Als ondernemer ervaar ik dat de kracht van een goed werkend team het vermogen is om de juiste vragen te stellen, tot meerdere opties te komen, keuzes te maken en het uit te voeren. Het niet te snel in uitvoer schieten is hierin essentieel. Ik moet dan vaak denken aan de vechtscène uit Braveheart. De nog redelijk onervaren vechters nemen het op tegen een ervaren team. Toch winnen ze met een goede strategie en goed leiderschap. De strategie? Een goed hoger doel hebben, niet te snel vechten, maar wachten op het juiste moment en dan aanvallen en winnen.
Ons eigen hoger doel hebben we gedefinieerd in een BHAG (Big Hairy Audatious Goal): “By 2025 we have executed 1.000.000 innovation missions worldwide.” Dit zegt nogal iets. Dit is super gaaf. Toen wij dit 3 jaar geleden uitspraken voelde dit spannend aan en ook iets wat we graag wilden bereiken. Moet je voorstellen welke impact we als team hebben als we 1.000.000 missions hebben uitgevoerd. Onze klanten gebruiken onze software om met kleine tot megagrote groepen ideeën op te halen, besluiten te nemen en innovatieprojecten gemakkelijk te begeleiden. Nu nog een verborgen schat in ons bedrijf, waar we de komende tijd meer en meer exposure aan gaan geven, omdat het ons dichter brengt bij ons doel: impact maken op de wereld. Iets achter laten waardoor anderen sneller kunnen groeien en succes mee gaan behalen.
“By 2025 we have executed 1.000.000 innovation missions worldwide.”
Uiteraard zijn en blijven wij een innovatie bureau. Maar onlangs ben ik wel tot een inzicht gekomen dat wat zaken zal gaan aanscherpen. Innovatie is voor experts geen fuzzy term. Het is heel duidelijk wat het wel en wat het niet is. Dit is nog lang niet het geval voor de meeste organisaties. Iedere organisatie zegt innovatief te zijn. En ik geloof ze ook. Ik wil eigenlijk ook niet de discussie aan. Innovatie is in de basis een continu proces om resultaten neer te zetten waarmee organisaties groeien in de juiste richting. Het is niet een marketingtool om te vertellen dat je ook mee doet.
Het proces gaat als volgt:
- Wie zijn we en waarom zijn wij op deze wereld?
- Wat is ons hoger doel en wat zijn onze lange termijn doelen?
- Wat is de strategie om deze doelen te behalen en dicht bij onszelf te blijven?
- Wat zijn de korte termijn doelen?
- Welke oplossingen zetten we in om deze doelen te behalen?
Idea management
Om tot innovatie te komen zijn dus een aantal zaken essentieel: een doel, mensen en ideeën. Mensen zijn er altijd zat. Directie en management zal de juiste vragen moeten stellen aan mensen intern en extern om te komen tot een diversiteit aan ideeën. Dit proces wordt ook wel idea management genoemd.
We hebben veel ideeën nodig. Hoeveel? Wat mij betreft per vraagstuk minimaal 300 ideeën. Een idee is immers een gedachte die het hoofd verlaat. Als je dit leest en denkt… je hebt toch maar 1 goed idee nodig? Lees dan vooral verder. Als ons brein onder druk staat, door welke reden dan ook dan willen we zo snel mogelijk een oplossing. We gaan keuzes maken op snelheid. We denken dat het tijd scheelt door er niet te lang bij stil te staan. De korte termijn gratificatie is groter dan de weet dat we altijd meerdere opties hebben en dus ook meerdere opties moeten creëren. Dit kost niet veel tijd. Het kost een groep van 8 man slechts een paar uur om tot 300 ideeën te komen.
Zodra je het proces van ideeën genereren over de belangrijkste doelen continu in je manier van werken verwerkt dan zal je merken dat continu keuzes gemaakt worden om waarde te genereren. Dit is vergelijkbaar in sales. Wat als er nu continu klanten met jou contact opnemen om werk met je te doen? Wat als er nu continu ideeën worden aangedragen die belangrijke pijnen oplossen of kansen geopend worden voor groei? Dat is toch exact wat je wil? Nu is het een gegeven dat er ideeën zat zijn. Misschien zijn er wel meer ideeën dan potentiële klanten. Toch denken wij dat wij zo briljant zijn dat in het casino al je geld op nummer 35 in te zetten echt de waarde oplevert die je hoopt. Zo werkt het simpelweg niet. Ik weet dat ik zaken wat gechargeerd opschrijf, maar dit is wel wat vaak gebeurd. Er zijn een aantal competenties nodig om innovatie echt te doen laten slagen. En nu ik dit opschrijf weet ik ook dat dit helemaal niks met innovatie te maken heeft. Het heeft in de basis te maken met keuzes maken. Kies jij voor risico of kies jij voor succes?
Idea management aanpak naar innovatie
- Definieer een concreet doel
Op basis van een probleem of een uitdaging definieer je concreet het doel dat zowel meetbaar als ambitieus is. Geef aan wat de scope is en probeer de box zo klein mogelijk te maken. - Genereer veel ideeën
Op basis van het doel en de zo klein mogelijke scope genereren van zo veel mogelijk ideeën. Niet beoordelen, maar gewoon eerst genereren met een zo divers mogelijke groep mensen. Dit kan fysiek of veel efficiënter door idea management platforms. - Selecteer de beste ideeën
Op basis van de vele ideeën en de duidelijke definitie en scope selecteer je de beste ideeën. Combineren, groeperen, categoriseren. - Concept ontwikkelen
Werk de drie beste opties uit en zet ze gelijkwaardig naast elkaar neer. Presenteer het resultaat en manage de besluitvorming. - Experimenteer
Voer een of meerdere experimenten uit om bewijs te verkrijgen dat de concepten ook daadwerkelijk het resultaat op kunnen leveren zoals vooraf gedacht.
Na deze stappen is het tijd om het businessplan te ontwikkelen en het te gaan maken. Schiet niet te snel in de uitvoer. Hold, hold, hold. Dit is wat de film Braveheart zo krachtig maakte. Goede mensen, een aanvalsplan, wachten op het juiste moment (hold), het momentum kiezen en winnen!
Get Social