Voor alles zijn er meerdere aanpakken om het juiste doel te bereiken. De vraag is neem je de korte of de lange weg? Doe je snel een drankje met een vriend of plan je een dag in om bij te praten? Geef je je partner een korte en passievolle kus of neem je de tijd. Ga je even snel hardlopen of ga je een paar uur op de racefiets zitten? Gelukkig is er geen goed of fout alleen een andere aanpak en soms zelfs een ander resultaat. De keuze is afhankelijk van de situatie. Hetzelfde geldt voor de aanpak van projecten in de zakelijke wereld. Sommige projecten doe je kort en intensief en andere projecten lenen zich beter om lang en gefragmenteerd uit te voeren.
Al jaren zetten wij ons keihard in om bedrijven te helpen efficiënt en effectief te vernieuwen. Organisaties vragen externe hulp in omdat ze weten dat ze minder tijd kwijt zijn en dat ze kwaliteit en ervaring in huis halen. Interne projecten duren namelijk langer en zijn duurder. Niet ieder bedrijf weet dit, omdat ze dit niet meten. Wij begeleiden projecten om vernieuwde strategieën of innovatieve aanpakken te bedenken. Hier kun je weken of zelfs maanden de tijd voor nemen of we doen dit in een doorlooptijd van enkele weken.
Lang en gefragmenteerd
Voorbeeld: We besteden gedurende enkele maanden enkele uren per week aan het werken aan een nieuwe propositie. Het voordeel hierbij is dat niet gemakkelijk zaken over het hoofd gezien worden. Ook heb je vaker tijd om zaken te laten incuberen en inspiratie op te doen in het proces zelf. Het nadeel is dat de kans bestaat dat er verlies van energie en focus kan ontstaan. Er komen altijd (stukje weggehaald) belangrijkere zaken voorbij en hierdoor kunnen projecten nog langer duren of zelfs helemaal stil komen te liggen. Tevens kan dit zorgen voor gefragmenteerde agenda’s.
Kort en intensief
Voorbeeld: Je sluit jezelf een week op en binnen die week heb je een nieuwe propositie ontwikkeld. Het voordeel is dat juist in een korte tijd met volledige aandacht een bepaald resultaat behaald wordt. Je wordt minder snel afgeleid en je raakt minder snel verveeld. Het nadeel is dat het even een moment zoeken is om de korte periode echt helemaal vrij te plannen. Het nadeel kan zijn dat je te snel gaat en blind wordt voor inspiratie en externe nuttige bronnen.
Steeds vaker sprinten
Steeds vaker proberen wij bewust te kiezen tussen kort en intensief en lang en gefragmenteerd. Ook in onze aanpak naar onze klanten voeren we vaker en vaker projecten kort en intensief uit. We geloven erin dat met focus zaken uitvoeren vaak een hoge kwaliteit oplevert. Of het nu het vernieuwen van de strategie, de website is of het ontwikkelen van een nieuw product, pitchdeck? . Maar een sprint werkt niet met alles. Bepaalde projecten nemen gewoon tijd in beslag en daarbij is het dan ook belangrijk hier langer de tijd voor te nemen. Soms is kort en intensief veel beter, efficiënter en levert een veel hoger resultaat. In een wereld waar alles wel eens gefragmenteerd lijkt te raken is even met volledige focus en aandacht iets neerzetten een verlichting en geeft het fantastisch gevoel van prestige.
Get Social