Naam: Steven Kop
Leeftijd: 27 jaar
Studie: Bedrijfskunde aan INHolland in Rotterdam
Eigen Bedrijf: Adviesbureau Creatieve Koppen
Wij zijn Creatieve Koppen en wij leveren briljante ideeën’ staat op jouw site.
„Tijdens mijn studie heb ik mij verdiept in het nieuwe werken. Vervolgens heb ik bij verschillende organisatie- en adviesbureaus veel bedrijven geholpen aan de nieuwe manier van werken. Een gemiddeld project duurde ongeveer drie maanden. Dan was je met twee man wetenschappelijk aan het uitzoeken en onderbouwen waarom een bepaalde stap juist is en hoe je die het beste kan uitvoeren. Het begon me dwars te zitten dat er zoveel tijd nodig was voor er iets lag. „Ik vind: om tot iets briljants te komen heb je niet veel tijd nodig en bovendien, na twee dagen analyse weet ik vaak al vrij zeker wat er verbeterd moet worden. Als je mensen veel ruimte geeft, nemen ze die ook. Een project waar drie maanden voor is uitgetrokken, duurt ook drie, mogelijk zelfs vier maanden. De vraag is of je dan een beter idee hebt dan als je er een dag over gaat doen. Om dat uit te vinden, begon ik een half jaar geleden voor mezelf.”
Hoe bedenk je in twee dagen iets briljants?
„Laatst was er een bedrijf dat bij mij aanklopte omdat het iets wilde doen met sociale media. Wat levert het jullie op, vroeg ik. Zichtbaarheid, was het antwoord. En wat levert dat op? Zichtbaarheid levert meer klanten. En zo ging het verder tot ik antwoord had op de wat-vraag: wat wil een bedrijf uiteindelijk bereiken? ‘Sociale media’ is alleen het antwoord op de hoe-vraag. Op het moment dat ik duidelijk heb wat een bedrijf wil bereiken, roep ik een divers groepje experts bij elkaar. Ik heb een groot netwerk van ruim 125 creatieve koppen die het allemaal leuk vinden om andere bedrijven te helpen vernieuwen.”
Wie zijn al die creatieve koppen?
„Dat zijn managers, architecten, strategen of postbodes: allemaal mensen met verschillende expertises, uit verschillende branches en culturen. Ik breng ze, samen met de klant, bij elkaar om in een sessie van een of twee dagen keihard te werken en briljante ideeën te bedenken.”
En hoe ziet zo’n creatieve sessie eruit?
„Ik hou persoonlijk niet van de kunstmatig creatieve ruimtes met felle kleuren, zitzakken, lounge muziek en schommels. Het is ook afhankelijk van het doel van de sessie natuurlijk, maar het is veel beter om in een oude molen of boerderij te zit ten. Daar voel je dat er jarenlang hard gewerkt is. Om dezelfde reden voelt een oude houten tafel beter aan dan een metalen tafel. „Ik zorg ook voor eten. Je kan bij voorbeeld beter fruit eten dan snoep. Snoep geeft een korte energie-boost maar maakt op de lange termijn moe. Terwijl fruit je een gelukkig en goed gevoel geeft. „Verder is muziek heel belangrijk. Het helpt als je mensen in al hun zintuigen prikkelt. Voor een sessie van de politie Rotterdam-Rijnmond heb ik een klassieke zangeres uitgenodigd. Livemuziek om in een ontspannen sfeer te komen. Heel veel bedrijven denken: dat is niets voor ons. Maar daarom laat ik ze er ook niet over nadenken, als je het ze vraagt dan zeggen ze nee. Je moet ze over vallen, en dan vinden ze het geweldig.”
Je hebt je er duidelijk in verdiept
„Om het beste uit mensen te halen, heb je kennis nodig van het menselijk brein. Ik heb me goed verdiept in de psyche van de werkende mens. Hoe mensen denken, hoe ze met problemen omgaan. Ik heb een jaar lang een coach-opleiding gedaan. „Je moet weten hoe je mensen challenget. Als mensen in hun comfort zone zitten, komt er meestal weinig creativiteit uit. Dus kun je bijvoorbeeld beter werken op een bank die niet lekker zit. Of helemaal geen stoelen neerzetten.”
Kun je er al van leven?
„Jazeker, we hebben een paar grote namen als klant gehad. Waaronder een landelijke energieleverancier die ons vroeg na te denken hoe ze klanten zo goed mogelijk konden ontvangen in een nieuw pand. „Ik werk met een no cu, no pay garantie, dat vinden klanten geruststellend. Feitelijk zeggen alle adviesbureaus: dit is wat je betaalt per uur, of er nu iets uit komt of niet. Dat vind ik niet fair. Creatieve Koppen geeft altijd een prijsindicatie, maar als ons advies het bedrijf niets oplevert hoeven ze niet te betalen.”
Hanina Mara (NRC.Next)
Get Social