Wat de heren hebben beschreven, is niet bepaald ‘nieuw’ te noemen is. Tom Peters schreef zijn boek 1982, Ricardo Semler in 1993 en Eckhart Wintzen in 1996. Ondanks dat de laatste veertien jaar oud is, is er nog veel te leren van wat ze beschreven hebben. Er zijn namelijk nog maar weinig organisaties die het zich eigen hebben gemaakt.
Alle drie de heren geven een aantal eigenschappen van wat Tom Peters omschrijft als ‘excellente organisaties’. Eckhart Wintzen gaf het vorm in z’n cellenorganisatie en Ricardo Semler noemt het ‘Semco stijl’ (‘Maverick‘ in het Engels).
Vertrouwen is los laten
Vertrouwen hebben in je medewerkers lijkt vanzelfsprekend, maar komt in de realiteit vaak neer op ‘vertrouwen binnen de kaders’. Medewerkers mogen van alles zolang het tussen x en y is. Ricardo Semler liet zijn medewerkers zelf hun salaris bepalen, liet medewerkers zelf hun leidinggevende selecteren en liet medewerkers zelf bepalen wat de meest efficiënte manier van werken was.
Dit is natuurlijk eng en fouten zullen gemaakt worden. Het is vervolgens zaak dat je je eigen fouten opruimt en ervan leert. Leidinggeven komt neer op coaching en zoals Eckhart Wintzen het zegt “
De mens centraal
Een organisatie is niets, het zijn de mensen die het doen. Het is daarom belangrijk dat de mensen centraal staan. Bureaucratie helpt mensen niet, neem het daarom weg. Een goed voorbeeld zijn procedures en richtlijnen. De procedure voor onkostenvergoeding van Eckhart Wintzen was simpel: “doe wat jij vindt dat redelijk is”.
Bottom line waar alle schrijvers het over eens zijn: geef een medewerker verantwoordelijkheid; echte verantwoordelijkheid! Door medewerkers zelf keuzes te laten maken, ontpoppen zich als echte ondernemers binnen de organisatie.
Houd je organisatie klein
Beperk je staf tot het minimum, als je al staf functies hebt. Bij Ricardo Semler zijn geen secretaresses en Eckhart Wintzen haatte HR afdelingen. Eckhart Wintzen en Tom Peters beperkten organisaties tot zelfstandige eenheden van een man of 50 die het klantproces van begin tot eind ondersteund. Dus geen klanten die van afdeling naar afdeling hobbelen. Hoogstens is er een centrale eenheid ter ondersteuning van de klantgerichte eenheden op gebied van o.a. kennisdeling, marketing en het aantrekken van investeringen.
Adhocratie
Wat betreft Tom Peters is alles tijdelijk en moet voor elke klant bekeken worden hoe je je organisatie inricht. Daarbij moet je over je organisatiegrenzen kijken. Een goede organisatie is een vermenging van intern met extern.
Focus op de dingen waar je goed in bent
Een bakker wordt nooit een timmerman en vice versa. Een bakker kan niet timmeren en een timmerman bakt geen goed brood. In de zakelijke dienstverlening wordt nog wel eens getracht om iets te leveren wat je eigenlijk niet kunt. Door steeds meer diensten te leveren die een organisatie niet kan waarmaken, kom je jezelf een keer tegen met ontevreden klanten tot gevolg. Het is dus van belang je te focussen op dat waar je goed in bent.
Naast het niet goed kunnen leveren van een dienst of product moet je ook omwille van efficiency alleen focussen op waar je echt goed in bent. Je kunt je beter focussen op waar je goed in bent, dan te proberen je slechte punten te verbeteren. In schooltaal zorg dat je van je achten negens maakt en laat je de vakken waar je een 5 voor staat vallen. Dat doen anderen beter.
Ricardo Semler nam producten af van oud werknemers die de medewerkers daarvoor in loondienst van Semler maakten. Het verschil was echter dat op deze manier de medewerkers zich verder gingen ontwikkelen. Ze leverden ook aan andere organisaties, werden meer gedreven, leverden beter werk tegen lagere kosten en verdienden meer. Alle partijen wonnen.
Creatieve Koppen
Het doet me erg goed om te zien dat Creatieve Koppen aan veel van de beschreven en in de boeken genoemde eigenschappen voldoet.
We zijn een kleine organisatie en we hebben een grote omvang wanneer dat nodig is. Het netwerk van ruim 125 creatieve koppen zorgt ervoor dat we als een ultieme adhocratie acteren. Voor specifieke vraagstukken selecteren we het perfecte team. Hierdoor is de organisatie nooit hetzelfde.
Alles wat we doen is terug te voeren op onze overtuiging, namelijk dat het samenbrengen van mensen met verschillende achtergronden leidt tot innovatie. Daarbij zetten we de mens centraal, vertrouwen we op wat ze kunnen, wat ze kennen en wat ze doen. Iedereen leert daarbij van inzichten van anderen en dat helpt mensen gezamenlijk boven zichzelf uit te stijgen.
Wat vind jij?
De kernwoorden die ik heb meegenomen uit het lezen van de boeken zijn: vertrouwen, klein, los-vast en focus. Ik ben benieuwd naar jouw mening? Zijn de overeenkomsten logisch en is het de juiste manier van redeneren of is dit het zoveelste managementidee dat toevallig in een paar organisaties heeft gewerkt?
Get Social