Twee weken geleden hebben wij Accept Mission met een te gek event en samen met ons netwerk in de Van Nellefabriek gelanceerd. Tijdens de lancering hebben we uitgelegd hoe Accept Mission is ontstaan. Via deze weg wil ik jullie ook deelgenoot maken van het verhaal achter Accept Mission. Het verhaal hoe onze belangrijkste innovatie is ontstaan.
Vanaf het begin van Creatieve Koppen begeleiden we regelmatig creatieve sessies op het gebied van strategie- of conceptontwikkeling. We hebben er inmiddels honderden begeleid. En iedere keer moeten er concessies gedaan worden in het aantal aanwezige deelnemers. Niet iedere deelnemer kan agenda- of locatie technisch aanwezig zijn. En hoewel dat logisch lijkt, is het natuurlijk niet ideaal.
Experimenten aan de basis van Accept Mission
Een paar jaar geleden hebben we daarom een aantal experimenten gedaan. We deden een creatieve sessie met een groep mensen fysiek bij elkaar, waarbij op de achtergrond 20 man iedere vraag of opdracht ook voorgeschoteld kreeg. Zo werkten meerdere mensen op afstand en deden ze mee met de fysieke sessie door ideeën in te sturen per e-mail. Het script werkte synchroon: de vraag naar de buitenwereld werd op precies hetzelfde moment gestuurd als aan de fysiek aanwezige deelnemers. Het koste ons een extra regisseur om deze groep te bedienen. Was het resultaat het waard?
Het antwoord is nee. Het kostte ons te veel tijd om iedereen erbij te halen en erbij te houden. Ook de manier van vragen stellen en betrokkenheid creëren kostte ons meer moeite. Leverde het goede ideeën op? Ja, dat zeker wel. Toch was de beleving anders. Dit moest beter gemanaged worden. Hoewel de experimenten niet in eerste instantie 100% succesvol waren, hebben we er wel veel van geleerd. De experimenten hebben de basis gelegd voor de ontwikkeling van Accept Mission.
Het betrekken van klanten in het innovatieproces
De resultaten uit de experimenten hebben we vervolgens verwerkt in een duidelijke vraagstelling. En deze vraag hebben we bij een flink aantal mensen getest.
De vraag was:
Kunnen we een alternatief voor idee-generatie binnen ons huidige innovatieproces verzinnen waarbij deelnemers tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen deelnemen?
De eerste reactie van iedereen die we het vroegen was: ‘alles kan, maar dat wil je niet. Je wilt toch iedereen in de ogen aan kunnen kijken in een echte sessie en zo tot te gekke ideeën komen? Je wil zo’n sessie, die te gek is om te doen, toch niet digitaal en individueel doen?
En dat klopt helemaal… We waren ook niet op zoek naar een vervanging van alle fysieke sessies. Maar het komt zó vaak voor dat je over iets wilt brainstormen met een korte en krachtige doorlooptijd. Als we onze opdrachtgevers echt succesvoller willen maken door hun doorlooptijd en de succes rate van innovaties te verbeteren, dachten we, dan moeten we ook onze eigen dienstverlening challengen, schaalbaar maken en dus digitaliseren. Bovendien, als we deze uitdaging weten te kraken, dan is de beer los. Dan kun je met nog veel meer mensen – medewerkers, klanten en partners – tegelijkertijd brainstormen en concepten ontwikkelen.
Waarom Accept Mission een serious game is geworden
Door te kijken wat er wel goed en niet goed werkte en verdere tests, zijn we dus verder gegaan met de ontwikkeling van Accept Mission. En kwamen we langzaamaan steeds dichterbij de ‘waarheid’. Toch bleef er nog een grote vraag over die we moesten oplossen. Stel je weet mensen te enthousiasmeren om mee te doen met een digitale sessie… hoe houd je ze dan vast? Die vraag leidde ertoe dat we ons hebben verdiept in gamification. Wat het is en hoe je het toe kunt passen. We hebben een manier gevonden om gamification toe te passen in Accept Mission. Daardoor hebben we niet gewoonweg een applicatie gebouwd, maar een serious game: Een game-ervaring die je vanaf de eerste stap meeneemt in een verhaal en een beleving waaraan je continu je bijdrage wilt leveren. Zoals dat hoort bijeen goede game.
Na een tijdje konden we ook steeds gemakkelijker een goed script maken, deelnemers uitnodigen en geheel geautomatiseerd vragen stellen, ideeën registreren, werken met deadlines (klok), scores geven aan ideeën, rapportages uitdraaien en door de inzet van gamification zelfs bepalen hoe goed iedereen het geeft gedaan.
Accept Mission in de praktijk
Stel je bent een deelnemer in een Mission. Dit is wat er gebeurt. Je krijgt eerst een uitnodiging.
“Welkom Agent, je bent uitgenodigd om deel te nemen aan een geheime mission. Om deel te nemen dien je undercover te gaan. Ben je klaar om de mission deel te nemen?”
Natuurlijk accepteer je de invite. Na de acceptatie is het eerste wat je moet doen, het kiezen van een undercover profiel. Je kiest uit verschillende secret agents uit de filmwereld en andere karakters. Ben jij een Jason Bourne? Of toch meer een Robin Hood of Donald Duck? Na het kiezen van een undercover profile beland je in een timeline.
De timeline is de kern van de Mission. Hier lees je eerst de briefing. Nadat de tijd van de briefing is verstreken, komt automatisch jouw eerste Objective beschikbaar; de vraag of opdracht die je krijgt. Samen met je team voeg je ideeën toe op jullie Idea Board terwijl continu een klok aftelt tot de volgende Objective start.
Iedere Agent wordt automatisch in een team geplaatst. Hiermee blijft de applicatie overzichtelijk voor de gebruiker en kunnen gemakkelijk kleine teams, maar ook supergrote aantallen deelnemers deelnemen.
Accept Mission vliegt de sessies snel voorbij
We werken nu een aantal maanden met Accept Mission en vele klanten hebben Accept Mission al ingezet. Het is supermooi om te zien dat we een oplossing hebben gevonden om creatieve sessies te digitaliseren en dat we de meeste lessons learned uit de afgelopen 7 jaar ondernemen hebben kunnen verwerken in deze tool. Het is geen saaie applicatie geworden. We zien zelfs dat als deelnemers starten, ze steeds meer betrokken raken en echt willen winnen.
Natuurlijk doen we ook nog veel sessies fysiek. Dat zal nooit stoppen. Maar we weten nu al dat Accept Mission dit in aantallen voorbij zal sprinten. Vooral omdat onze partners en opdrachtgevers nu zelf ook Missions begeleiden zonder dat wij daarbij tijdens de Mission aanwezig hoeven te zijn. We leren ze om zelf de regisseur te zijn. En dat scheelt iedereen veel tijd en geld. Terwijl je tóch een te gekke beleving hebt waar mensen het nog weken over hebben…
We zijn apetrots op onze ontwikkeling. Binnenkort een Mission samen starten?
Get Social